Spørgsmål og svar
Anbefaling af indtægtsføring ved brug af gave-/værdikort
Anbefaling af indtægtsføring ved brug af gave-/værdikort
I forhold til om værdikortet skal indtægtsføres ved salg/brug, så foregår det således:
- Indtægtsfør ved salg: Hvis en varer er momspligtig, altså du kender til momsen på vareren.
- Indtægtsfør ved brug: Hvis en varer ikke er momspligtig, altså man ikke kender til momsen
- Hvis værdikortet, som både er med momspligtige og ikke momspligtige varer, skal der indtægtsføres ved brug: Hvis et gavekort er begrænset til flere varer/behandlinger, som både er med og uden moms (f.eks. i de tilfælde hvor der er flere medarbejdere der kan den, men det er forskelligt om medarbejdere er momspligtig eller ej).
Dette er noget der kan indstilles overordnet her:
Gave-/værdikort → Værdikortindstillinger → Generelle indstillinger → Fanen: Generelt.
I forbindelse med salg og brug af gave - og værdikort anbefaler vi hvis det er muligt, at du benytter indstillingen 'Indtægtsfør ved brug af kortet'.
Dermed bliver den eventuelle moms først beregnet, når kortet reelt bliver brugt (altså når kunden anvender gavekortet til betaling).
Ved at markere i 'Indtægtsfør ved brug af kortet', parkerer du så at sige værdien af gavekortet på en udestående konto (I skylder kunden penge). Når kortet så bliver brugt, flyttes værdien fra denne udestående konto til omsætningskontoen og den eventuelle moms bliver først beregnet på dette tidspunkt. Det giver i sidste ende det mest korrekte billede af fordelingen mellem behandlinger og medarbejderstatistik.
Ved brug af den anden mulighed 'Indtægtsfør ved salg af kortet' vil salget af kortet blive tilføjet i omsætningen med det samme, og de efterfølgende behandlinger vil ikke medføre nogen omsætning. Det kan derfor se ud som om at medarbejderen ikke har tjent noget til virksomheden.
Begge funktioner finder du ved at gå til Gave-/værdikort → Værdikortindstillinger → Generelle indstillinger → Fanen: Generelt.
Hvorfor vælge GECKO Booking?
Personlig og gratis support fra kompetente medarbejdere via telefon og e-mail.
Systemet kan skræddersys til dine behov.
Betal kun for de funktioner du har behov for og med mulighed for at udvide løbende.
Opfylder GDPR 100%. Årlig ISAE 3000 revisionserklæring.
Prøv en gratis og uforpligtende demo fra Gecko Booking & Administration
Udfyld formularen, så modtager du en demo hurtigst muligt.
Vores kunder
Over 1000 virksomheder
Vi giver ro i dagligdagen med et system man kan stole på.