Vejledninger - Oprettelse af ydelse
Oprettelse af ydelse
Ydelser er de forskellige services, som du ønsker, at dine kunder skal kunne booke hos dig. Du finder ydelser under 'Booking' > 'Ydelser'. På ydelsessiden kan du oprette ydelser, hvorefter de bliver listet op. Hvis du har flere kundegrupper, skal du huske at vælge, hvilken kundegruppe, du ønsker at oprette ydelsen i. Dette gøres øverst på ydelsesoversigten ved at vælge den ønskede kundegruppe i dropdown-menuen 'Vis ydelser til kundegruppe'. Har du mange forskellige ydelser, kan du med fordel inddele dem i ydelsesgrupper For at oprette en ny ydelse skal du trykke på den blå knap øverst til højre. Ydelsesgruppe: Hvis du har oprettet ydelsesgrupper, skal du først vælge hvilken ydelsesgruppe, ydelsen skal oprettes i. Det gør du i dropdown-menuen 'Ydelsesgruppe'. Navn: Indtast ydelsens navn, f.eks., massage, samtale eller noget helt tredje. Vær opmærksom på, at navnet er det, som kunden ser, når kunden booker ydelsen. Type: Vælg, hvilken slags ydelse det drejer sig om.
Pris: Indtast prisen for ydelsen i kroner. Tid: Angiv, hvor lang tid ydelsen varer. Det er meget vigtigt, at du vælger den korrekte tid, da det er her, du fortæller systemet, hvor lang tid der skal bookes. 'Kunden ser': Angiv, hvor lang tid kunden ser, bookingen varer for ham/hende. Du kan bruge denne funktion til at give et lille pusterum mellem forskellige kunder ved, f.eks., at booke 60 minutter til ydelsen i kalenderen, men kun præsentere kunden for, at bookingen varer 55 minutter. Omvendt kan du også angive en længere behandlingstid over for kunden, end du selv bruger på selve ydelsen, f.eks., hvis du kun behandler kunden i 15 minutter, men kunden skal blive siddende i 30 minutter ekstra. Eksempelvis i forbindelse med en vaccination eller bloddonation. OBS! Det er ikke muligt at oprette ydelsen, medmindre der er angivet både navn og tid på ydelsen. |
Bemærk! Ydelsens varighed skal kunne placeres indenfor kalenderens arbejdstid. F.eks. kan en ydelse, der varer 50 minutter ikke placeres, hvis kalenderen kun er åben i 45 minutter. Det er især ved hold- og kursusydelser, at du skal være opmærksom på dette. |
udbydes på alle kalendere, eller om du vil tilmelde ydelsen manuelt på de kalendere, der skal udbyde ydelsen. Manuel tilmelding kan f.eks. bruges i en virksomhed med flere ansatte (med en kalender per ansat), hvor kun enkelte ansatte kan udføre en bestemt behandling. I dette tilfælde skal du vælge 'Nej, jeg tilmelder manuelt' og så tilmelde ydelsen manuelt på de kalendere, der skal udbyde ydelsen. På den anden side kan der være en anden behandling, som alle ansatte kan udføre, hvorfor du her ville skulle vælge at udbyde ydelsen på alle kalendere. Hvis en medarbejder ikke er i stand til at udføre ydelsen, kan vedkommende inaktivere den under sin kalenders indstillinger. Modsat kan ydelsen også her aktiveres, hvis manuel tilmelding er valgt. |