Vejledninger - Booking ekstra felter
Booking ekstra felter
Med ekstra felter kan du indhente ekstra oplysninger om dine kunder i forbindelse med bookinger, da ekstra felter fungerer som en form for bookingformular. Du bestemmer selv rækkefølge og opbygning af felterne, og du kan gøre det obligatorisk for dine kunder at skulle udfylde ekstra felter for at kunne fortsætte med bookingen. Ekstra felterne kan være tekstfelter eller valgmuligheder, hvor kunden svarer ved at markere feltet. Kundens besvarelse af ekstra felter tilføjes ved hver booking. Et eksempel kunne være, at kunden i et felt godkender, at han/hun hæfter for et gebyr ved udeblivelse. Ekstra felter kan tilføjes ved at trykke på 'Ret' under 'Ekstra felter'-kolonnen ud for den ønskede kundegruppe på kundegruppeoversigten. Øverst vil du se en oversigt over allerede oprettede ekstra felter, og her har du også mulighed for at oprette nye ekstra felter. Det gør du ved at trykke på den blå knap 'Opret ekstra felt'.
Herefter skal du vælge, hvilken prioritet feltet skal have; hvis du har oprettet flere ekstra felter, bestemmer prioriteten hvilken rækkefølge, felterne skal vises i. Jo højere prioritet et felt har, des længere nede på listen vises det. Hvilke tal, der skrives som prioriteter, er ligegyldigt. Det, der tages udgangspunkt i, er prioriteternes forhold til hinanden. Ekstra felter tildeles automatisk en prioritet, hvor prioriteten bliver højere for hvert oprettet felt. Hvis rækkefølgen af felterne er uden betydning for dig, behøver du ikke at ændre i prioriteterne. Du kan sagtens ændre i prioriteterne, når du har oprettet alle de ønskede felter. Efter valg af ovenstående, tryk på 'Opret felt' og feltet er nu oprettet!
Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring! |
Du kan ved alle felttyper vælge, om feltet er påkrævet, dvs., om kunden skal udfylde det for at gå videre med bookingen. Som udgangspunkt markeres alle felter som påkrævede. Du kan redigere den tekst, kunden præsenteres for, når han/hun ikke har udfyldt alle felter. Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring.
|
I felter med typen 'Tal' kan du vælge et interval, som det tal kunden indtaster, skal være indenfor ved at sætte flueben i feltet 'Min.-Max. værdier', indtaste det ønskede interval og trykke på 'Opdater'. Dette kan f.eks. være brugbart, hvis du beder kunden vælge et tal på en skala mellem 1 og 10. Du kan redigere den tekst, kunden præsenteres for, når han/hun indtaster et tal, der ligger udenfor intervallet. Husk altid at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring. |
I felter med typen ‘Drop-down list' kan du bestemme, hvilke muligheder (såkaldte options), kunden kan vælge imellem. Indtast navnet på muligheden og tryk på 'Opret option'. Muligheden er nu oprettet og kan ses under 'Opret ny'-feltet. Her kan du ligeledes slette en mulighed ved at trykke på 'Slet'. For at benytte denne felttype er det et krav, at muligheder oprettes. Du opretter flere muligheder gentages ovenstående procedure. Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring. |
I felter med typen 'Combobox' kan du oprette felter for kundegruppen. Ved at markere boksen 'Personlige værdier' vil felter, der er oprettet af kunder, være personlige og derved kun kunne ses af den specifikke kunder, der har oprettet feltet. Hvis boksen ikke markeres, vil andre kunder fra samme kundegruppe også kunne se feltet. Ud for 'Værdier / Options' kan du oprette felter - f.eks. Projekt A, Projekt B osv. - som vil være gældende for hele kundegruppen. Felter oprettet af kunder vil også være synlige her. Du vil kunne se, hvem der har oprettet feltet eller hvem feltet er låst til (hvis personligt). Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring. |
I felter med typen 'Accepter betingelser' kan du oprette felter der kan benyttes til, at få accepteret diverse betingelser af kunden. I det store tekstfelt ud for 'Betingelser' kan du skrive de specifikke betingelser. Disse betingelser kan så gemmes direkte i dette tekstfeltet. Ud for 'Link tekst' skal du skrive en tekst, som i denne forbindelse typisk vil være 'Tryk her for at læse vores betingelser'. Det vil stå som et link i quick login, som det ses i eksemplet til højre. Her kan kunden så sætte et flueben i boksen ud for, for at acceptere disse betingelser. Bemærk at der skal være tekst i dette felt. Nederst på siden vil der være en oversigt over forskellige versioner af dine betingelser. I oversigten vil du kunne se hvornår de pågældende versioner er oprettet samt hvor mange gange den er blevet godkendt/accepteret. Ved at trykke på 'Vis' ud for en specifik version, vil du kunne se de kunder, der har godkendt de pågældende betingelser. Dit system vil automatisk holde styr på alle disse forskellige versioner. Husk at trykke på 'Opdater' for at gemme en ændring. |