Har du spørgsmål?

Vi hjælper gerne!!

Spørgsmål til Gecko Booking?

Er du i tvivl om hvorvidt Gecko Booking er noget for dig, eller har du andre spørgsmål? Så hører vi rigtig gerne fra dig!

Alt OK!
Indtast venligst dit navn.
Alt OK!
Indtast venligst din e-mail.
Alt OK!
Alt OK!
Indtast venligst dit spørgsmål.

Felter markeret med * er påkrævede

Vejledninger - Debitoroversigt

Debitoroversigt

I GECKO Booking har du mulighed for at oprette debitorer og håndtere betalinger fra disse via bookingsystemet. Bemærk, at brugen af faktura skal aktiveres under 'Avancerede indstillinger' > 'Back-end' > 'Faktura'. Når brugen af faktura er aktiveret, fremkommer punktet 'Debitoroversigt' i den liste, der fremkommer, når du holder musen over menupunktet 'Kasse'.

Øverst til højre på siden har du mulighed for at oprette en ny debitor. Du bliver overført til en anden side, hvor du skal indtaste en række informationer om debitoren (Bemærk, at det er nok blot at angive enten et navn eller et firmanavn. Derudover skal alle informationer bortset fra EAN-nummeret udfyldes). Husk at trykke 'Opdater' for at oprette debitoren! Når debitoren er oprettet, føres du automatisk tilbage til debitoroversigten igen.

Øverst på siden kan du se en oversigt over alle oprettede debitorer. Du har her følgende muligheder:

  • ID: Du kan her se debitorens ID.
  • Gruppe: Du kan her se hvilken debitorgruppe den pågældende debitor er placeret i. 
  • Navn: Du kan her se debitorens navn.
  • Forudbetaling: Du kan her se, om debitoren har lavet en forudbetaling af et beløb, der kan benyttes til betaling af diverse varer/ydelser. 
  • Udestående: Du kan her se debitorens udestående. Du har mulighed for at skjule debitorer med udestående ved at trykke på 'Skjul udestående = 0'. 
  • Rediger: Du har her mulighed for at ændre debitorens informationer. Hvis din debitor er tilknyttet en kundeprofil, vil du her også have mulighed for at fjerne linket mellem dem. Derudover kan du også gøre det muligt for flere kunder at dele denne debitor. Husk at trykke 'Opdater' for at gemme en ændring!
  • Indbetaling: Du har her mulighed for at registrere en indbetaling fra debitoren eller lave en udligning/afskrivning af et beløb. Husk at trykke 'Gem indbetaling' når du har indtastet det ønskede beløb. Se denne FAQ, for mere information om hvordan du laver denne indbetaling. 
  • Posteringer: Du har her mulighed for at se debitorens posteringer. Du har bl.a. mulighed for at se de fakturaer, der er blevet oprettet til debitoren, ligesom du har mulighed for at oprette en kreditnota til den enkelte faktura, hvis denne skal annulleres. Derudover kan du se hvis der er et restbeløb fra en forudbetaling. Du kan læse mere om forudbetalinger .
  • Marker: Her har du mulighed for at flytte debitorer til andre grupper. Hvis du sætter flueben i boksen 'Marker' ud for en specifik debitor og derefter vælger en gruppe ud for 'Flyt til debitorgruppe' vil debitoren blive flyttet til en ny gruppe. Tryk til sidst på 'Opdater'.  

Bemærk! Debitoroversigten vil som udgangspunkt altid vises med debitorer med et udestående. Hvis du ønsker at se dine andre debitorer, skal du fjerne fluebenet i boksen 'Kun debitorer med udestående'. 


Faktura oprettes direkte i kassen som betaling for f.eks. en ydelse eller en anden vare. Dette gøres ved at markere boksen 'Opret som faktura' under betalingstyperne. Du har nu mulighed for at søge efter en allerede oprettet debitor eller at oprette en ny debitor direkte i kassen. Når du trykker 'Gennemfør', oprettes bonnen som faktura og kan nu ses under pågældende debitors posteringer eller ved at vælge 'Vis fakturaoversigt'.

Under 'Fakturaoversigt' vil du kunne se en liste over alle fakturaer. Øverst har du mulighed for at vælge den periode du ønsker at se fakturaer for. Du kan her også søge på fakturanr., hvis du ønsker at finde en bestemt faktura. Ud for 'Vælg kasse', kan du filtrere søgningen ud fra hvilken kasse fakturaen er oprettet i. Tryk herefter 'Vis periode', hvorefter en liste over fakturaer, der opfylder dine valgte kriterier, vil komme frem nedenfor.

Ved at trykke på det lille grå plus til venstre for den enkelte faktura, kan du se de enkelte fakturalinjers indhold. Du har også mulighed for at åbne fakturaen som PDF fil, ved at klikke på ikonet til højre for det lille grå plus.


Bemærk! Hver gang du opretter en ny faktura, tildeles denne automatisk et ID, et såkaldt fakturanummer. Som standard tildeler GECKO Booking automatisk fakturanumre til dine fakturaer, men du kan vælge at indstille dine egne fakturanumre. Dette kan f.eks. være relevant, hvis du skifter til GECKO Booking efter at have brugt et andet system og gerne vil fortsætte med at anvende samme fakturanummerrække. Brugen af egne fakturanumre aktiveres under 'Avancerede indstillinger' -> 'Back-end' > 'Faktura' (Se den separate vejledning Generel vejledning for mere information).


 


Prøv en gratis og uforpligtende demo fra Gecko Booking & Administration

Udfyld formularen, så modtager du en demo hurtigst muligt.

Alt OK!
Indtast venligst firmanavn.
Alt OK!
Indtast venligst dit telefonnummer.
Alt OK!
Indtast venligst dit navn.

Felter markeret med * er påkrævede