Vejledninger - Arbejdstyper
- Vejledninger
- Generelt
- Booking
- SMS-modulet
- Kassemodulet
- Gavekortmodulet
- Online betaling-modulet
- Marketingsmodulet
- Journal-modulet
- Skemamodulet
- Dokumenter
- Events
- For udviklere
Arbejdstyper
I GECKO Booking har dumulighed for at aktivere brugen af arbejdstyper. Dette gør det muligt at tildele en arbejdstype til de arbejdstider, du opretter. Du kan dermed bruge GECKO Booking til f.eks. at holde styr på, hvor meget løn dine ansatte skal have udbetalt, og du kan se statistik over eksempelvis deres belægningsprocent. Bemærk, at brugen af arbejdstyper skal aktiveres under bookingsystemets avancerede indstillinger, der findes under menupunktet 'Indstillinger' -> 'Avancerede indstillinger' > 'Back-end: Generelt' (Se den separate vejledning Generel vejledning for mere information). Når brugen af arbejdstyper er aktiveret, har du under kassesystemets indstillinger mulighed for at redigere og oprette de arbejdstyper, der kan vælges imellem.
|
Bemærk! Når du vælger en arbejdstypes prioritet, anbefales det, at du tager udgangspunkt i de prioriteter, der er valgt til de arbejdstyper, der er oprettet som standard. Det vil sige, at hvis du opretter en arbejdstype, der repræsenterer en form for arbejde, skal den have en prioritet, der er lavere end f.eks. frokost, ferie, fri osv., da disse er 'vigtigere' end en form for arbejde. På samme måde skal du kun sjældent oprette en arbejdstype med en prioritet over 1000 (der er helligdages prioritet), da der sjældent er noget, der er 'vigtigere' end en helligdag. |
Øverst på siden har du mulighed for at se alle oprettede arbejdstyper inkluderende både selvoprettede arbejdstyper og de arbejdstyper, der er oprettet af GECKO Booking som standard. Du har her samme muligheder, som når arbejdstyper oprettes (se ovenfor). Herudover har du mulighed for at vælge, hvorvidt arbejdstypen skal være aktiv, dvs. hvorvidt den kan vælges, når nye arbejdstider oprettes. Bemærk at hvis du allerede har oprettet arbejdstider med en nu deaktiveret arbejdstype, skjules arbejdstypen på disse tider, men den slettes ikke. Hvis du derfor vælger at aktivere arbejdstypen på et senere tidspunkt, vil arbejdstiden igen vises med pågældende type. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at slette en arbejdstype, men du kan inaktivere den, hvis du ikke længere ønsker, at den skal kunne vælges. |
Bemærk! Husk at tjekke om de arbejdstyper, der er oprettet som standard, har de ønskede indstillinger. Eksempelvis er 'Frokost' sat som 'Beregn løn', hvormed frokostpausen er betalt. Dette er ikke nødvendigvis tilfældet i alle virksomheder. |
Husk at trykke 'Opdater' for at gemme en ændring!
|
Bemærk! Hvis du benytter arbejdstyper, anbefales det, at du ikke bruger 'Luk markerede tider'-funktionen, der findes her. Denne funktion bruges ofte til at lukke kalenderen ned for bookinger ved sygdom eller ferie, men når du lukker oprettede arbejdstider her, oprettes der blot en intern booking i det valgte tidsrum, der forhindrer, at kundebookinger kan ske. Det vil sige, at selve arbejdstiden ikke slettes, og dermed tæller tider lukket i kalenderen stadig med i f.eks. lønstatistik. I stedet for at lukke en tid i kalenderen, anbefales det, at du opretter en arbejdstid direkte i kalenderen med den ønskede arbejdstype. Hvis f.eks. kalenderens indehaver er syg, opretter du en ny arbejdstid med arbejdstypen 'Sygdom' i alle åbne arbejdstider. Da denne arbejdstype har højere prioritet end arbejdstider, der er åben for booking, vil kalenderen blive lukket for bookinger og arbejdstiden vil ikke tælles med i f.eks. lønstatistik. |